29 лютого 2024 року відбулась конференція «Просторове планування для розвитку та відновлення громад», до якої долучилися громади області, а також представники відповідних структурних підрозділів ОВА.

Остерська громада підписала меморандум з Програмою USAID АГРО, а також безпосереднім виконавцем робіт ТОВ «Херсонземпроект» щодо розвитку просторового планування, а Іванівська ТГ – щодо розробки програми комплексного відновлення.

Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади ‒ одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та документація із землеустрою, що визначає планувальну організацію, функціональне призначення території, основні принципи і напрями формування єдиної системи громадського обслуговування населення, дорожньої мережі, інженерно-транспортної інфраструктури, інженерної підготовки і благоустрою, цивільного захисту території та населення від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони земель та інших компонентів навколишнього природного середовища, формування екомережі, охорони і збереження культурної спадщини та традиційного характеру середовища населених пунктів, а також послідовність реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території.

Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (далі – Комплексний план) – це одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та документація із землеустрою, що розробляється з метою забезпечення сталого розвитку території.

Комплексний план включатиме планувальні рішення щодо перспективного використання всієї території Лохвицької громади, на основі аналізу всіх ресурсів якими вона володіє, та надасть інструмент для інтегрованого розвитку з вирішення проблемних та конфліктних питань, а також з дотриманням принципу збалансованості державних, громадських та приватних інтересів.

Комплексний план забезпечить узгоджене прийняття рішень щодо цілісного (комплексного) просторового розвитку всіх населених пунктів як єдиної системи розселення та території за їх межами.

 Комплексний план складається з:

1) функціонального зонування на всю територію громади;

2) землевпорядкування на всю територію громади;

3) генерального плану адміністративного центру територіальної громади;

4) генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій;

5) планувальних рішень генеральних планів інших населених пунктів та детальних планів територій у межах території громади;

6) планувальних рішень детальних планів територій (у тому числі формування земельних ділянок), на яких планується розміщення за рахунок державного або місцевого бюджету:

• об’єктів соціальної інфраструктури (освіти, охорони здоров’я, культури, житлово-комунального господарства);

• об’єктів, передбачених Генеральною схемою планування території України та схемою планування області;

• об’єктів, для розташування яких відповідно до закону може здійснюватися примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності (якщо розташування таких об’єктів передбачено комплексним планом);

• інших об’єктів.

Враховуючи надскладний період для громад та країни в цілому, питання стабілізації економіки шляхом ефективного та раціонального використання ресурсів громади, пошуку нових джерел доходів є чи не найголовнішим.

По-перше, у процесі розроблення Комплексного плану будуть інвентаризовані ресурси громади, а саме: земельні ресурси, лісові, водні, надра. В результаті – розкриються нові можливості та потенціал громади, відбуватиметься економічне зростання та збільшення дохідної частини місцевого бюджету.

Фактично цей документ буде інструментом управління розвитку громади, до розроблення якого залучена безпосередньо громадскість, адже саме вона бере участь у його створенні та погодженні шляхом проведення громадських слухань та обговорень.

По-друге, генеральні плани і план просторового розвитку передбачатимуть розширення меж населених пунктів, які входять у громаду.

Також буде чітке розуміння, яка ділянка для будівництва багатоповерхівок, яка для розвитку промисловості, а де проходитиме дорога, буде збудовано школу, лікарню, дитячий садок тощо. Під час реалізації проєкту в ДЗК буде внесено всі земельні ділянки комунальної й державної форм власності, які перебувають у користуванні фізичних та юридичних осіб на території громади.

По-третє, буде розроблено єдиний електронний геопортал, де позначатимуть усі будівлі з адресами, наноситимуть комунікації. Це стає можливим завдяки ортофотозйомці всієї території громади. Ця зйомка в електронному вигляді дає чітку картину всіх об’єктів. Це дає повну і чітку картину всього, що є на території громади, від археологічних курганів, заповідних зон і до розташування шкідливих підприємств.

Також в складі Комплексного плану буде розроблено розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту населення на мирний час та особливий період, який в першу чергу потрібний нашим службам критичної інфраструктури, поліції, ДСНС та військовим.

Більшість із нас уже зіткнулися із поняттям діджиталізація – електронне врядування та держпослуги. Тобто, отримати будь-який документу можливо онлайн (не виходячи з дому) через електронні інтернет сервіси та реєстри. З кожним роком перелік електронних послуг збільшується. Але основним ключовим етапом буде те, що більшість даних об’єднаються в один портал геопросторових даних, без якого неможливо отримати послугу, і для  створення якого основою буде Комплексний план просторового розвитку.

Законодавець уже чітко встановив, що за відсутності у громаді Комплексного плану просторового розвитку починаючи з 2025 року можливість жителів громади, підприємців, а також органів місцевого самоврядування відводити земельні ділянки, змінювати їх цільове призначення буде заблокована.

Отримати дозвіл на будівництво будівель та споруд усіх категорій (в тому числі реставрацію, реконструкцію, капітальний ремонт), від житлових до промислових об’єктів, також буде неможливо. Такі ж складнощі виникнуть і при введенні цих об’єктів в експлуатацію (в тому числі самостійно збудованих).

Ще не менш важливі наслідки матиме громада у разі не розроблення  Комплексного плану, а саме, повну відсутність ґрантової підтримки від іноземних держав. До цього можна віднестися скептично, але наша громада не лише до війни отримувала державні кошти регіонального розвитку та ґрантові кошти на реалізацію соціально важливих проєктів.

Як зазначив керівник напряму земельної реформи Програми USAID АГРО Сергій Кубах, усі громади області у рамках проєкту отримають консультативну підтримку з актуальних питань землеустрою та містобудування.