Правові засади оцінки земель в Україні, регулювання відносин, пов’язаних з процесом оцінки земель, забезпечення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб’єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України від 11 грудня 2003 року №1378-IV «Про оцінку земель» зі змінами та доповненнями (далі – Закон №1378).

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина перша ст. 15 Закону №1378).  За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (частина перша ст. 20 Закону № 1378).

Відповідно до ст. 23 Закону № 1378 технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (частина третя ст. 20 Закону № 1378).

Отже, при обчисленні податкових зобов’язань з плати за землю платник має керуватися нормами п.п. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 Кодексу в частині наявності відповідної інформації від органів місцевого самоврядування про нормативну грошову оцінку ділянки, дата виконання якої вказана у її технічній документації (абз. п’ятий частини першої ст. 1 Закону № 1378).

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок (далі – Постанова, Методика), яка визначає особливості виконання, затвердження та набрання чинності технічної документації про Нормативну оцінку Ділянок.

Статтею 18 Закону № 1378 визначена обов’язковість, а також періодичність виконання Нормативної оцінки Ділянки відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів для земель усіх категорій та форм власності. Підставою обов’язкового виконання Нормативної оцінки Ділянки, у тому числі для визначення розміру земельного податку або розміру орендної плати Ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону № 1378), є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону № 1378).